15 weetjes over voetbal

Voetbal, de meest bekende sport ter wereld. De kans is groot dat jij ook wel eens hebt gevoetbald. Het maakt niet uit of dat nu op het schoolplein was of op het voetbalveld. Misschien heb je veel verstand van voetbal, maar misschien ook niet, maar één ding is zeker. Na het lezen van deze blog weet je waarschijnlijk meer dingen over voetbal dan voorheen.

Voetbal weetjes

Voetbal kent een hoop regels. De meeste mensen kennen deze regels wel, denk bijvoorbeeld aan buitenspel, handsbal, overtreding, gele of rode kaart. Maar dat gaan we je vandaag niet uitleggen. Vandaag gaan we je een lijst geven met 15 weetjes over voetbal.

Wist je dat?

1. Voetbal met 3,5 miljard fans de meest populaire sport op aarde is?
  2. Voetbal zoals wij het nu kennen ontstaan is rond 1863 in Engeland?
  3. De keeper in het begin zijn handen niet mocht gebruiken om de bal te stoppen?
  4. In 1871 de eerste officiële bekercompetitie gestart is?
  5. In het 1885 de eerste betaalde voetbalwedstrijden werden gespeeld?
  6. De eerste Nederlandse voetbalclub in 1879 is opgericht?
  7. Dat deze voetbalclub de Haarlemsche Football Club (HFC) heet?
  8. De snelste goal met videobewijs in 2.8 seconden is gescoord?
  9. Ongeveer één op de twintig voetbalblessures worden veroorzaakt door het vieren van een doelpunt?
  10. Het grootste voetbalstadion ter wereld is gevestigd in Noord-Korea?
  11. Neymar da Silva Santos Júnior met een transferprijs van 222.000.000 miljoen euro de duurste voetbal speler ooit is?
  12. Lionel Messi met 91 doelpunten het record voor de meeste doelpunten in een kalenderjaar op zijn naam heeft?
  13. Het hardste schot ooit een topsnelheid had van ongeveer 211 kilometer per uur?
  14. Het verste doelpunt ooit is gescoord door een keeper?
  15. En dat de bal bij dit doelpunt een afstand heeft afgelegd van liefst 96,01 meter?